lørdag 25. februar 2012

Cumbia!!

Jeg har tidligere fortalt om noen ulike dansestiler, og det har jeg igrunnen tenkt å fortsette med! I dag tar jeg for meg dansestilen Cumbia, som jeg rett og slett syntes er deilig musikk å danse til!

Variasjon på en Zumba® time er noe av det jeg syntes er aller viktigst. Alle har sine favorittdanser og jeg prøver å legge opp til at vi får en smakebit av "alt". Jo mer jeg lærer om de forskjellige dansene, jo mer fascinert blir jeg! Det er mange av grunntrinnene i de forskjellige stilene som ligner på hverandre, men det er også noe eget ved hver stil! Min oppfordring til deg er å lytte til musikken, føle, kjenne og DANSE!

Cumbia er en colombiansk musikksjanger, populær over hele latin Amerika. Sjangeren oppstod i Colombia og Panama, og er en blanding fra de ulike kulturene i dette området; urfolk, spanjoler og slaver fra Afrika. Denne stilen er svært populær i Sør Amerika, faktisk noen steder større enn salsa. Typiske musikkinstrumenter for Cumbia er trommer, keyboard, trombone og saxofon. Morsomt å tenke på at denne dansen handlet om å få kvinnens oppmerksomhet. Historien sier at under denne dansen ville kvinnen vifte med sine skjørt og holde et stearinlys, mens mennene danset bak dem med en hånd bak ryggen og i den andre hånden holdt de hatten sin. Kan dere se at vi holder stearinlyset i Sleepy Leg?

Fant en god link der dere får god forklaring på grunntrinn i Cumbia, samt Sleepy leg.  Låten kjenner dere jo!

Til vi danses igjen:-)
Linn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar